Swan Market hulp voor verkopers

Als creatief is het ontzettend fijn als jouw product goed verkoopt, zowel in de winkel als in de webshop. Om het verkoop in de webshop te stimuleren, hebben we een handleiding voor de beste manier om dit te doen. Zodat je het niet allemaal zelf hoeft te doen.

De titel van je product

De titel van je product is ontzettend belangrijk zijn. Het moet duidelijk zijn welk product je precies verkoopt.

  • De titel moet duidelijk zijn en gemakkelijk te lezen zijn.
  • Gebruik duidelijke kernwoorden, zodat de zoekmachine jouw product beter kan vinden.
  • De naam van jouw onderneming zet je niet in de titel.

De omschrijving van je product

Naast dat het in de titel duidelijk moet zijn welk product je verkoopt, is het ook handig om de juiste omschrijving aan je product te geven. Klanten weten dan precies wat ze kopen en zo komen ze niet voor verassingen te staan wanneer hun pakketje aankomt.

  • Een goede omschrijving heeft minimaal 3 zinnen.
  • Bij het schrijven van de juiste omschrijving moet je de volgende vragen in je achterhoofd houden:

    • Stel dat de klant het product niet kon zien, hoe zou je het dan omschrijven?
    • Wat is er zo uniek aan dit product?
    • Hoe zou het kopen van dit product positieve invloed op het leven van de klant?
    • Wat is het verhaal achter het product?
    • Hoe gebruik je het product?
    • Zijn er eventuele allergieën waarmee je product niet gekocht kan worden?
    • Is je product gevoelig voor bepaalde elementen zoals zonlicht?
  • In je omschrijving bevat je de productnaam, het merk en andere belangrijke kernwoorden, zodat klanten nog beter jouw product kunnen vinden.
  • Zorg ervoor dat elke omschrijving die je geeft aan verschillende producten, wel uniek blijven. Wanneer ze allemaal ongeveer hetzelfde zijn, word je minder snel op Google gevonden, waardoor je minder producten verkoopt.
  • In de beschrijving zet je de materialen die voor dit product gebruikt zijn en eventuele allergieën waarmee je dit product niet zou kunnen kopen.
  • Daarnaast kan het soms handig zijn om te omschrijven hoe het product werkt of hoe je het moet gebruiken.
  • Soms kunnen producten niet tegen te veel zonlicht bijvoorbeeld. Zet dit erbij. Zo weten je klanten precies wat ze moeten verwachten.

3 Tips

We hebben nog 3 tips die jou kunnen helpen bij het schrijven van een goede productomschrijving.

Tip 1.    Richt je op jouw doelgroep
Denk bij het maken van je omschrijving aan jouw ideale klant. Gebruik de toon en taal die gebruikt wordt door jouw doelgroep

Tip 2.   Schrijf niet alleen over de producteigenschappen
Het kan handig zijn om te schrijven over producteigenschappen, maar klanten willen weten hoe je product hun concrete problemen aan kan pakken. Neem de voordelen van je product dus mee in je omschrijving.

 
Tip 3.    Gebruik je fantasie
Helaas kan je klant het product niet in zijn handen houden. Zorg er dus voor dat de klant zich precies kan voorstellen hoe dat voelt.
 

De prijs van je product

  • De prijs die je vraagt voor jouw product is volledig aan jou om te bepalen.
  • De prijs moet gelijk zijn aan de prijs die je in je eigen (web)shop hebt staan.

De afmetingen van je product

  • Niet bij elk product is het nodig om afmetingen bij te zetten. Doe dit bij bijvoorbeeld wanddecoraties, accessoires of woonitems.
  • Voor kleding is het altijd belangrijk om de juiste maat in te vullen. Dit kan allemaal bij de product invoering.

De zorg voor je product

  • Sommige producten vragen een speciale behandeling. Hoe ze moeten verzorgd worden of hoe je het moet schoonmaken, omschrijf dit op de juiste manier, zodat klanten lang plezier hebben met jouw product.

De categorie van je product

De juiste categorie toebehoren aan je product is ontzettend belangrijk voor een optimale verkoop van jouw producten. Zorg er altijd voor dat jouw product in de juiste categorie en subcategorie valt. Zodat, wanneer mensen op zoek zijn naar jouw product, ze het gemakkelijk kunnen vinden.

De foto’s van je product

De juiste foto’s van jouw product zijn heel belangrijk. Hieruit kan jouw klant opmaken of het kopen van jouw product het echt waard is en hoe het er uit ziet. Voor de juiste foto’s heeft Swan Market een handleiding geschreven, zodat jij de perfecte foto’s aanlevert!

Vind meer hierover in onze handleiding voor foto’s!

Fotohandleiding voor Creatieven