Veelgestelde vragen voor Creatieven

Wij begrijpen dat voor een nieuwe Creatief veel op je pad komt als je begint met verkopen op onze website. Hierbij komen natuurlijk vele vragen. Lees maar hier door heen om je vragen beantwoord te krijgen!

Kom je er nog steeds niet uit, neem dan lekker contact met ons op!

Mail: [email protected]

 

Wat is de Swan Market Beheertool?

De Swan Market Beheertool is het programma waarin je jouw producten kan toevoegen, wijzigen en verwijderen. Je kunt hier van alles in doen, van het maken van productomschrijvingen tot het plaatsen van jouw producten in de aanbieding.

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten of niet kan inloggen?

Wanneer je je wachtwoord bent vergeten of niet kan inloggen, contacteer je ons via [email protected]. Je ontvangt dan een e-mail om je wachtwoord te resetten.

Video uitleg over de Swan Market Beheertool!

Hoe voeg ik producten toe aan mijn Swan Market shop?

Het toevoegen van producten aan je Swan Market shop doe je via de Swan Market Beheertool.

Ik heb een product geüpload. Wat nu?

Zodra je een product hebt geüpload, komt deze eerst bij ons terecht. Ons team bekijkt het product en plaatst deze handmatig op de website. Dit doen we op dagelijkse basis, met uitzondering van het weekend. Als je jouw product dus op een werkdag hebt geüpload, kun je verwachten dat deze binnen 24 uur live staat.

Wat moet ik doen als mijn product na 24 uur nog niet live staat?

Als jouw product na 24 uur niet live staat, kan dit verschillende redenen hebben:

  • Je hebt je product in het weekend geüpload.
  • Je product moet aangepast worden, hierover heb je een e-mail ontvangen.

Indien je product in het weekend is geüpload, kun je verwachten dat deze de eerstvolgende werkdag live staat. 

Indien er aanpassingen moeten worden gemaakt aan je product, wachten wij af tot deze zijn gemaakt. Om er zeker van te zijn dat je product live komt te staan, kun je ons mailen via [email protected] om aan te geven dat je de aanpassingen hebt gemaakt.

Het kan zijn dat je product, na het maken van de aanpassingen of na het weekend, nog steeds niet live staat. Dit kan dan bijvoorbeeld komen door enorme drukte bij Swan Market. Je kunt mailen naar [email protected] als je product na 48 uur nog niet live staat.

Hoe voeg ik keuzeopties toe aan mijn product?

Het kan zijn dat je product meerdere kleuren of maten heeft en deze opties dezelfde prijzen hebben. In plaats van je product 10 keer te uploaden, kun je jouw product slechts 1 keer uploaden. Voeg dan wel kleur- of maatopties toe aan je product. Dit kun je doen door bij de productpagina door te scrollen naar “Add product attributes and quantity” en vervolgens op “Add another option” te klikken.

In het vakje “Kleur” of “Maten” kun je kiezen uit een heleboel opties. Helaas is het (nog) niet mogelijk om daar zelf iets in te vullen. Dus als jouw kleur of maat er niet bij staat, kun je de keuzeopties aangeven in je beschrijving. Vermeld dan ook dat de klant zijn gewenste optie kan aangeven in het vakje “Notities voor de verkoper”.

Het toevoegen van keuzeopties scheelt je een hoop tijd en de klant kan dan ook nog eens in één oogsopslag zien welke kleuren of maten je allemaal hebt!

Wat is een SKU-code?

Een SKU-code wordt gebruikt om producten van elkaar te onderscheiden en om het voorraad te beheren. De SKU-code zorgt ervoor dat je voorraad automatisch wordt gecorrigeerd wanneer je een bestelling hebt gehad. Zo weet je precies wanneer je jouw voorraad moet aanvullen en ben je nooit onverwachts uitverkocht!

In principe staat er automatisch een SKU-code wanneer je een nieuw product wilt uploaden of als je een keuzeoptie hebt toegevoegd. Check dan wel altijd even of deze uniek is. Houd hier ook rekening mee als je zelf een SKU-code invult.

Uitleg video over de SKU-Codes

Hoe voldoen mijn productfoto’s aan de eisen?

De productfoto’s moeten aan de volgende eisen voldoen:
–             Formaat: Maximaal 2000 x 2000 pixels
–             Bestandstype: JPEG & PNG
–             Bestandsgrootte: Maximaal 3 MB

Als dit niet het geval is, kan het zijn dat jouw foto’s niet laden op de website. Ook kan het zijn dat je product niet in onze wachtlijst komt te staan. Wanneer je een product uploadt, komen ze namelijk eerst bij ons terecht. Wij zetten de producten dan dagelijks handmatig op de website, behalve in het weekend.

Wil je weten hoe je goede productfoto’s kan maken? Neem dan een kijkje in onze handleiding over productfotografie.

Fotohandleiding voor Creatieven

Hoe schrijf je een goede productomschrijving?

Een goede productomschrijving bestaat uit minimaal 3 zinnen. Om de aandacht van de klant vast te houden, moet je een creatieve omschrijving hebben. Daarnaast moet je omschrijving vragen kunnen beantwoorden die je klant heeft als hij of zij aan je product denkt.

Wil je tips voor het schrijven van een goede omschrijving? Lees dan onze handleiding door!

 

Handleiding Productomschrijving

Mag ik mijn website en sociale media vermelden in de productomschrijving?

Helaas staan wij het momenteel niet toe om je website en sociale media te vermelden in je productomschrijving. We willen namelijk dat er aandacht wordt gevestigd op de producten die je hebt staan op Swanmarket.nl.

Hoe krijgt mijn product een betere vindbaarheid?

Een goede productomschrijving is niet alleen belangrijk voor de klant, maar ook voor zoekmachines zoals Google. Zo’n zoekmachine vindt het belangrijk dat je tekst voor iedereen goed leesbaar is en bestaat uit korte paragrafen. Zorg dus dat je duidelijk schrijft zonder taalfouten.

Vermeld jouw productnaam, je merk en andere belangrijke kernwoorden, zodat klanten jouw product beter kunnen vinden. Zorg er wel voor dat elke omschrijving uniek is. Zo wordt jouw product sneller gevonden op Google en is de kans groter dat je wat verkoopt!

Handleiding Productomschrijving

Hoe weet ik wanneer ik een order heb?

Je krijgt een e-mail met alle informatie zodra je een bestelling hebt gehad. Hierin staat precies beschreven wat er besteld is. Ook staan hier alle benodigde gegevens van de klant om de bestelling te kunnen verzenden.

Wat moet ik doen als ik het product niet kan verzenden?

Het kan zijn dat er iets aan de hand is met de beschikbaarheid of de staat van het bestelde product. Laat dit dan zo spoedig mogelijk aan de klant weten en zet [email protected] in de cc.

Hoe werkt de procedure als ik een bestelling heb gehad?

Zodra je een bestelling hebt gehad, krijg je een e-mail van ons met alle benodigde informatie. Je verzendt de bestelling zo snel mogelijk en stuurt de Track & Trace code naar de klant en je zet [email protected] in de cc. De verzendkosten betaal je zelf. 

Wat betaal ik?

Als Creatief betaal je de verzend- en verpakkingskosten zelf. Daarnaast draag je 15% commissiekosten per verkocht product (excl. btw) af aan ons.

Zijn er listingskosten?

Listingskosten zijn kosten die je betaalt per geplaatst product. Bij Swan Market betaal je géén listingskosten. Je betaalt alleen 15% commissiekosten (excl. BTW) als je een product verkocht hebt. Ook betaal je de verzend- en verpakkingskosten zelf.

 

Wie betaalt de verzendkosten?

De verzendkosten betaal je zelf. We raden je aan om daarom de verzendkosten in jouw verkoopprijs te verwerken.

Het bedrag van €3,95 dat de klant betaald voor een bestelling onder de €30 gebruiken wij zelf om onze onkosten te dekken.

Aan wie moet ik doorgeven dat de bestelling verzonden is?

Je stuurt de Track & Trace code naar de klant en je zet [email protected] in de cc.

Wat moet ik doen bij een retour?

Je handelt de retour zelfstandig af. Je geeft het retouradres door aan de klant en de klant verzendt de retour naar jou. Zodra je de retour binnen hebt, geef je dit door aan ons via [email protected]. Wij storten het aankoopbedrag dan terug aan de klant.

Wie betaalt de verzendkosten bij een retour?

De klant betaalt de verzendkosten van een retour zelf.

Wanneer word ik uitbetaald?

Geweldig! Je hebt een product verkocht op Swanmarket.nl!

Je ontvangt jouw uitbetaling aan het eind van de maand binnen 3 weken op de door jouw opgegeven bankrekening.

Om te kunnen verkopen via Swanmarket.nl, moet je voldoen aan onze vereisten. Dit zijn:

  • Je producten moeten handgemaakt zijn
  • Geen massaproductie 
  • Creatief ontworpen
  • Passend bij het productportfolio van Swan Market

 

Wat moet ik doen als ik afwezig ben?

Het kan zijn dat je even afwezig bent i.v.m. vakantie of iets dergelijks. Dan ben je natuurlijk niet in staat om bestellingen te verzenden. Zet daarom jouw producten op voorraad 0 in de Swan Market Beheertool. Zo kunnen klanten geen bestelling meer plaatsen.

Ik wil iets veranderen aan mijn Creatief-profiel, kan dat?

Zodra je bij ons verkoopt, krijg je een eigen Creatief-profiel die wordt weergegeven op deze pagina. Het kan zijn dat je één of meerdere foto’s of je verhaal wil aanpassen. Dit kun je helaas niet zelf. Je kunt mailen naar [email protected] met de gewenste aanpassingen.

Moet ik ingeschreven staan in het Handelsregister van KVK?

Nee. Het is niet verplicht om ingeschreven te zijn bij de KVK. Een ieder kan dus verkopen op Swanmarket.nl.