Tips om online makkelijker gevonden te worden!

Heb jij je eigen webshop of verkoop je via een derde website zoals Swanmarket.nl jouw producten en zie je dat het moeilijk is voor klanten om jou te vinden? In deze guide voor Creatieven zullen wij jou begeleiden om van jouw bijna onzichtbare webpagina naar een wel gevonden webpagina te gaan!

Dit is onze SEO guide voor beginners!

SEO

Om te beginnen met dit moet jij als beginner weten wat SEO is, oftewel Search Engine Optimization. Dit is een onderdeel van zoekmachine marketing. SEO is kort samengevat, alle stappen die jij onderneemt om jouw webpagina een hogere rang te geven in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Een voorbeeld hiervan is Google. Als jij een bepaald onderwerp opzoekt bij Google zie je alle gerelateerde resultaten pagina’s. De meeste mensen kijken alleen naar de eerste paar pagina’s dat Google aanreikt, ondanks dat er vaak meer als 99 pagina’s te vinden zijn bij dat geen dat je opzocht. Het is bewezen dat 80% van de gebruikers van een zoekmachine klikt op een link op de eerste resultaten pagina. Ook is het zo dat de pagina dat op nummer 1 (oftewel bovenaan een zoekmachine) staat gemiddeld ruim 25% meer klikken krijgt in tegenstelling tot de rest. Door middel van het optimaliseren van jouw webpagina word jij eerder gevonden, wat leidt tot meer verkeer voor jouw pagina.

Keywords

Voordat je kan beginnen met Search Engine Optimization, moet je beginnen met Keyword Research. Dit is onderzoeken van trefwoorden of zinnen die een persoon zou gebruiken bij Google of andere zoekmachines om zijn antwoord te krijgen.

Deze keywords zijn opgesplitst in 4 types

  • Informationele keywords
  • Navigerende keywords
  • Commerciële keywords
  • Transactionele keywords

Informationele keywords

Informationele keywords zijn keywords dat mensen gebruiken om een vraag beantwoord te krijgen. Dit moet wel de enige insteek ervoor zijn. Als de klant iets wil beantwoord wil krijgen om ook iets erbij te kopen valt het bijvoorbeeld onder Transactionele keywords. De bedoeling van een informationele keyword is om nieuwe kennis op te doen. Een voorbeeld van Informationele keywords zijn “sterrenbeelden, Patatje oorlog calorieën en Valentijnsdag datum”

Navigerende keywords

Dit zijn keywords die gebruikt worden om een specifieke site of pagina te vinden. Een voorbeeld is “Swanmarket website”. Door het gebruik van deze keywords kunnen gebruikers makkelijker een specifieke webpagina vinden.

Commerciële keywords

Commerciële keywords zijn keywords met de insteek om informatie op te doen over merken en/of diensten. Als je twijfelt of je iets wilt kopen gebruik je commerciële keywords om je gedachtegang te bevestigen. Dit kan je ook gebruiken om producten of diensten te vergelijken. Tot slot kan je door gebruik van commerciële keywords te weten komen of er kortingen of test mogelijkheden zijn. Een voorbeeld van Commerciële keywords zijn “Gratis telefoon, Adidas vs. Nike en restaurant reviews.”

Transactionele keywords

Transactionele keywords zijn keywords gebaseerd op koopintentie of directe actie na het opzoeken. Aan deze keywords kan je vaak zien wat een persoon zou willen kopen en ook waar. Een voorbeeld van transactionele keywords zijn “Schoenen kopen, eten bestellen en auto’s in de uitverkoop”

SEO Tools

Op het internet zijn er vele SEO Tools die je kunnen helpen met het studeren en benutten van keywords. Vele van deze tools zijn gratis of zijn upgrade baar aan de hand van jouw behoeftes. Dit zijn de tools dat wij aanraden dat voor beginners goed te gebruiken zijn.

  • Ubersuggest
  • Semrush
  • Google keyword planner
  • Keywordtool.io
  • Ahrefs Keyword Explorer

Natuurlijk zijn er vele andere tools die je kunnen helpen met het optimaliseren van je webpagina. Kijk welke het beste bij jou past en benut die goed!

Semrush

Ubersuggest

Keyword Tool

Keyword research Tools zoals hierboven benoemd kan je op verschillende manieren indelen en aldus gebruiken, omdat deze tools allemaal verschillende functies kunnen hebben.

zoals volgt zijn er 4 soorten tools

Keyword density tools zijn tools dat helpen het berekenen van de dichtheid van trefwoorden binnen een stuk inhoud (de relatie tussen het aantal keren dat het wordt gebruikt en het totale aantal woorden in de tekst).

Keyword suggestion tools helpen je met soortgelijke keywords te vinden die aansluiten op wat jij zoekt, zodat jij dit kan gebruiken. Dit doen ze met een ingebouwde eigen zoekmachine.

Ook zijn er competitor keyword research tools. Deze tools specialiseren zich in het analyseren van de concurrentie en hoe moeilijk het gaat worden voor jou om de positie van je competitie over te nemen.

Keyword research tools zijn Tools dat een beetje van alles kunnen, een voorbeeld hiervan (en wat wij zelf ook gebruiken) is Semrush.

Hoge kwaliteit Content

Naast het gebruiken en analyseren van Keywords is het ook belangrijk dat datgene wat op jouw webpagina staat van hoge kwaliteit is. Pagina’s dat geen goede content hebben zullen natuurlijk nooit aandacht trekken bij de menigte. Maar hoe schrijf je nou goede content?

Goede content kun je bepalen als volgt:

Uniek

Je content moet uniek zijn!  Als jouw tekst overeenkomt met dat van tig andere pagina’s zal jouw webshop nooit opvallen bij zoekmachines en aldus laag scoren. Vandaar is het belangrijk dat je ook echt kennis hebt van wat je aan het schrijven bent. Producten die je verkoopt op je website kunnen niet dezelfde naam hebben en probeer altijd op te vallen. Dit helpt allemaal met het verbeteren van je vindbaarheid op je webshop.

Aansluitbaar

De tekst die jij schrijft moet natuurlijk wel overeenkomen met de zoekintentie van jouw doelgroep. Als jij alleen maar praat over sieraden terwijl niemand daarnaar zoekt, kom je niet ver. Kijk daarom vaak hoe concurrenten dit doen. Het is goed om gebruik te maken van catchy opwarmertjes en titels, zoals “De 5 beste manieren om…”

Design

Het design van je website is ook belangrijk. Als jouw webshop een hoge rang heeft, maar het design trekt niemand aan. Zullen er nog steeds veel mensen naar andere pagina’s gaan. Dit komt doordat de mens veel beoordelen op wat hun daadwerkelijk zien. Een pagina dat gaat over leuke kinderen, maar de pagina is vol met donkere tinten is heel tegenstrijdig. Laat dit daarom ook goed bij elkaar samenkomen.

Wij gaven je nu veel info over SEO, dus nu ben je geen beginner meer! Tijd om dit dus dan ook te gaan benutten in het echte leven. Schrijf je teksten en zie je groei op Google.

Onthoud wel dat Rome niet gebouwd is in 1 dag. Resultaten zie je dus niet in 1 oogopslag zien. Benut je keywords efficiënt en doe eerst grondig onderzoek! Naarmate dat je dit tijdje doet zul je zien dat dit veel gemakkelijker is dan wat je waarschijnlijk nu denkt. Snap je iets niet, kan je altijd vragen aan ons stellen!

Gerelateerde blogs

De waardering van www.swanmarket.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.6/10 gebaseerd op 90 reviews.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een betere ervaring te bieden.